Psykisk misshandel i klartext

Jag tittade på kunskapskanalen precis och då handlade det om våld.
- Unga mäns våld
- Könsrelaterat våld
- Våld och hälsa
 
Och jädrar vad intressant det var!
Efter att själv ha blivit utsatt för psykisk misshandel över ett halvårstid så har jag blivit nyfiken på hur utbrett det är och hur det funkar. Jag vet ju såklart att jag inte är ensam, verkligen inte. Siffrorna var enorma!
En sak som även var rolig under den föreläsningen "Våld och hälsa"  som handlade om en forskning med samma namn: Jag har gjort det undersökningen! Av de 10.000 som svarade på enkäten var jag en av dom! Haha! Våren 2012 gjordes enkäten och det stämmer också in! 
Kul att få se slutresultatet och hoppas det leder till förändring :)
 
Sexuellt våld:
 
 
 
 
 
 
Fysiskt våld:
Psykiskt våld:
Källa: Andersson, T. Heimer, G. Lucas, S. (2014). Våld och hälsa. Nationellt centrum för kvinnofrid.
 
Ja, det fanns jättemycket intressant! Om ni vill veta mer så har ni en direktlänk till artikeln HÄR.
 
Efter att själv ha blivit utsatt av den psykiska varianten är jag grymt imponerad av vad smarta dom är de där männen som utsätter sina partners för det. De är så beräknande och så kalla och vet precis vad de gör! Det är liksom ingenting de kommer på en dag.
De bryter sakta men säkert ner dig tills du tror själv att du är hemsk och vidrig och knäpp i huvudet när det egentligen är PRECIS tvärtom! Tänk att det till och med hände mig? Som ser mig själv som så stark! Men det var tack vare det som jag aldrig riktigt trodde på Christians hitte på historier. Jag visste hela tiden att han hade fel, att han ljög, att han var sjuk, att det var något fel på honom. Men jag orkade aldrig ta kampen med honom eftersom han ALDRIG någonsin (enligt honom) gjorde något fel. Allt fel berodde på mig och det var han fasligt övertygad om. Gick INTE att diskutera med honom, jag kunde lika gärna haft ett samtal med en vägg.
Något som jag är ofantligt stolt över är att Christian aldrig ALDRIG vann över mig.
Han lyckades inte bryta ner mig!
Men det är svårt att förstå när man är mitt i det att man faktiskt blir utsatt för psykisk misshandel.
 
Här är en text som ni kan läsa om du tror du kan vara utsatt: (Jag markerar sånt jag vart utsatt för)
 
"Misshandlaren klampar in i ditt inre och kränker dig. När han tar sig friheten att tala om vem du är, vilka avsikter du har, hur du gör olika saker och hur du tänker så kränker han din integritet. Han invaderar ditt inre med sina påståenden om dig som är rena lögner. Han anklagar och kallar dig för nedsättande saker, och det är ett grovt övertramp som kränker din mänskliga värdighet. När han beordrar dig så betraktar han dig inte som en självständig individ utan något som tillhör honom, en invasion av din person. Att leva med en misshandlare innebär att man gång på gång utsätts för övertramp, kränkningar av ens gränser. Du vill ha ett stopp på misshandeln. Du måste återuppbygga de gränser du vill ha så det blir tydligt vad som är acceptabelt för dig och vad som inte är det (Egen notering: Gick inte att sätta gränser för då var jag "omöjlig" "hysterisk" "bevis för min otrohet" osv osv osv)
 
Tala om för din partner vilka saker du inte längre accepterar. Inga förklaringar behövs. Det är dina gränser, punkt slut. Var beredd på motreaktioner. Om din partner kränkt dig oavsiktligen så kan han backa och visa vilja att ändra sig. Om han däremot är fientlig och kontrollerande så kommer han sannolikt att gå till motattack. Det är hotande att du står upp för dig själv eftersom han tappar makt och kontroll över dig. Han kan börja skrika, försöka skoja bort det du säger, sitta och tiga eller förneka att han någonsin skulle ha behandlat dig så. Han kan testa om du verkligen står fast vid det du har sagt.
 
Vem är det som misshandlar? 
  • Han har ett stort kontrollbehov eftersom han inte upplever sig ha kontroll över sig själv och sitt eget liv.
  • Han har behov av att dominera andra för att känna sig stark och betydelsefull.
  • Han har låg självkänsla och känner sig hotad av att andra lyckas.
  • Han känner sig osäker och otillräcklig och måste därför trycka ner andra för att känna sig bättre.
  • Han lägger skulden för sina tillkortakommanden på andra.
  • Han tycker hans egna behov är viktigare än andras.
  • Han är okänslig, kan inte sätta sig in in andras åsikter och klarar inte att känna empati med andra.
  • Han tycker att han alltid har rätt.
  • Han är otålig, lättirriterad och har kort stubin.
  • Han har orealistiska, orimliga förväntningar på andra.
  • Perfektionist.
  • Kan vara extremt avståndstagande och kylig då du är i onåd och han vill bestraffa eller kontrollera dig.
  • Han är långsint och förlåter inte.
  • Han kan ha snabba humörssvängningar.
  • Han är misstänksam och svartsjuk.
  • Han är arg, spänd och frustrerad.
(Egen notering: HAHA, allt detta stämmer in på min 'kära' exsambo)
 
Psykisk misshandel är återkommande dåligt bemötande i syfte att dominera, kontrollera, kränka, förödmjukaden man utsätter. Psykisk misshandel är skadligt för den utsattas psykiska och fysiska hälsa och skadar självkänslan allvarligt och på lång sikt.

Psykisk misshandel är en form av psykisk och känslomässig tortyr. Vissa av teknikerna känns igen från tortyrfängelser runt om i världen, t.ex att växla mellan värme och våld, hot att skada den utsattes närmaste, flera timmars förhör med absurda anklagelser, presentera lögner för att manipulera fram vissa svar och ”erkännanden”, vredesutbrott, nedsättande tillmälen. Det är en form av hjärntvätt och har aldrig någonting med kärlek att göra.

Psykisk misshandel är det första steget till fysisk misshandel. Nästa steg kan bli att slå på föremål  ( Egen notering: jag fick en telefon kastad på mig en gång precis innan jag lämnade han) eller att de verbala angreppen börjar förekomma inför andra människor innan misshandlaren slutligen attackerar sin partner fysiskt. Den psykiska misshandeln fortgår sedan parallellt med den fysiska misshandeln. Det finns också misshandlare som enbart misshandlar psykiskt.

Psykisk misshandel skadar den utsattes självkänsla och självtillit allvarligt. På sikt kommer den utsatta att tvivla på sitt omdöme och till och med sitt människovärde. Att förlora sitt jag är att bli bestulen på det viktigaste en människa har. (Egen notering: Den enda gången jag kände mig normal och värd som människa var när jag var på jobbet, sommarjobbet 2014, där folk fortfarande behandlade mig som en människa. Jobbet var min räddning förra sommaren)

Psykisk misshandel skadar din hälsa allvarligt. Att leva under den stress det innebär att ha en vardag fylld med kränkningar och otrygghet orsakar en hälsofarlig stress. Det kan ge fysiska symtom som högt blodtryck, magsår, huvudvärk, muskelvärk, mag-tarmproblem. Det kan också orsaka psykisk ohälsa som depression, panikångest, sömnrubbingar, ätstörningar och självmordstankar.

Det starka band som ibland skapas mellan parterna i ett misshandelsförhållande är ingen kärlek utan en bindning som beror på känslomässigt beroende. Den utsatta blir alltmer beroende med tiden då hennes självkänsla minskar.

Misshandeln trappas nästan alltid upp. Misshandlaren förändrar sällan sitt beteende då han väl börjat misshandla" (Egen notering: Detta ska vara fetstil men gick inte att fixa)

Källa: http://psykiskmisshandel.se/vad-ar-psykisk-misshandel/



DU ÄR INTE ENSAM! LÄS på, prata med vänner, eller anonymt med mig!

Du och din hälsa är mer värd än den där idioten!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0