Vi är alla horor

Hur många gånger har du blivit kallad hora?
Av din partner, en okänd på krogen eller stan, familjemedlem eller till och med av en annan kvinna?

Första gången jag blev kallad hora var jag i tio års åldern och det var en familjemedlem som skrek ut ordet åt mig titt som tätt under min uppväxt.
Andra gången jag blev kallad hora var jag 14 år och oskuld. Han var en kille i min skola och när jag inte ville ligga med honom blev jag alltså kallad: hora.
Tredje gången var jag 18 år och en tjej skrek det till mig på en fest.
Min såkallade kompis stod bredvid och sa ingenting.
Jag har ingen kontakt med honom idag.
Även många gånger efter detta, jag kan inte ens räkna hur många gånger jag blivit kallad hora.

 

Jag hade en vän en gång i tiden som tyckte otrohet var det värsta man kunde göra mot en människa (mord, våldtäkter och misshandel låg tydligen längre ner på listan) men att hon blev kallad hora titt som tätt av sin partner var tydligen helt okej.
Varför har vi kvinnor blivit så vana att bli kallade horor att det har blivit vardag och att vi inte bryr oss längre?
Varför ska vi kvinnor ta så himla mycket ansvar över våran sexualitet medans män inte har samma ansvar?
Jämställdheten i världen är åt helvete.
I en våldtäkts rättegång handlar det om att smutskasta kvinnan om vilken hora hon är och hur många hon har legat med medans männen som förgripit sig på kvinnan (eller mannen) målas som offer för denna kvinna och som rena mönsterelever.
Kvinnan får förnedrande frågor om hennes beteende och sexliv som ingenting har med något att göra.
Medans mannen inte alls får sådana frågor.
Kvinnor ska ’skylla’ sig själva om dom blivit våldtagna. Dom kunde väl gjort mer?
Dom hade väl kunnat gå om det nu var så himla farligt?
Det är vanliga påståenden som man får höra när man börjar diskutera våldtäkt och sexuella övergrepp med någon.

Hora i ordboken:


hora,
 ålderdomligt ord för en kvinna som bedriver hor eller otukt, dels en äktenskapsbryterska, dels en ogift kvinna som har könsumgänge med en man, gift eller ogift, dels också en prostituerad kvinna.

 

Konstigt tycker jag….
Vad är då en man som har könsumgänge med en kvinna?
Verkar inte ens finnas ett ord för det.
Männens förtryck mot kvinnor har alltid funnits men det är först nu  det senaste 100 året som det börjar hända grejer.

 ”Fram till 1864 var det mannens rätt att aga sin hustru och barn. 1810 kunde en ogift kvinna söka dispens för att bli myndigförklarad. 1845 fick kvinnor ärva lika mycket som män. 1910 förbjöds preventivmedel. 1939 försvann rätten att avskeda kvinnor för giftermål. Till 1965 var det fullt lagligt att våldta sin hustru inom äktenskapet. 1975 fick kvinnan själv bestämma om hon vill genomgå abort. 1981 faller ”kvinnomisshandel” inom allmänt åtal. Sverige har en lagstiftning som arbetat för kvinnors lika värde. Och ändå, 2011, utsätts 1/3 av kvinnor i Sverige för misshandel och hot. Och 16 kvinnor kommer att mördas, enbart för att de är kvinnor.”

Citat från liberalakvinnor.se

Det här med mammaledighet är också intressant.
Det är så självklart att mamman ska vara hemma med barnet i evigheter medan pappa ska jobba.
Det innebär att mamman blir borta från arbetsmarkaden i flera år och får ännu svårare att komma tillbaka, och även mindre pension eftersom hon inte jobbar, så det slår ju tillbaka i äldre dar också.

I fredags var det internationella kvinnodagen och det provocerar män så otroligt mycket.
"Om det ska vara jämnställt så borde vi ha en mansdag"
" Resten av året är tillängnad till mannen"

Ursch, jag blir så förbannad, irriterad och trött.
Jag är så trött på att bli behandlad som jag blivit bara för att jag är kvinna.

Nej nu jävlar!!!

Vägra att bli kallad hora!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0